Slide

INFORMACJE

Jak przygotować się na zawody

Zbierz ekwipunek: Lista

• Rower gravelowy. Nie, nie musisz mieć gravela, aby ukończyć zawody na szutrze, ale z pewnością tak będzie łatwiej. Rower z oponami o szerokości co najmniej 33c i hamulcami tarczowymi to podstawa.
• Kask. Chroń swoją głowę!
• Torby. Ogólnie rzecz biorąc, na wyścigach i treningach gravelowych przydaje się sporo rzeczy. A pojemność kieszonek w koszulce jest ograniczona.
• GPS. Montowana na kierownicy nawigacja GPS, do której możesz wgrać trasę, to świetna inwestycja. Nie musisz martwić się baterią swojego telefonu, śledząc przejechane kilometry!
• Nawodnienie. Gravele zazwyczaj mają kilka mocowań bidonów, ale warto planować z wyprzedzeniem i wiedzieć, kiedy trzeba będzie je uzupełnić o plecak z bukłakiem.
• Przekąski. Jazda na gravelu może szybko przepalić Twoje zapasy energii!
• Zestaw narzędzi. Jak na każdej wycieczce i wyścigu, upewnij się, że masz wszystko, co niezbędne do naprawy przebitej opony, zerwanego łańcucha itp. oraz że wiesz co zrobić, kiedy coś

informacje-01
informacje-02

Pierwszy start, czy kolejny, czasem warto uporzadkowac sobie kilka spraw, o których może dobrze wiemy, a czasami zapominamy. Do ostatniego startu co prawda Macie aż 5 miesięcy, jednak pierwszy już za niespełna dwa miesiące. Bez względu na to, Będziecie mogli sprawdzić swoje postępy pomiędzy pierwszym a ostatnim rajdem
Warto zacząć odpowiednio wcześniej się przygotowywać, Nie można przespać całej zimy i wiosny i ruszyć na zawody, bo nie ma nic przyjemnego w udziale w wyścigu będąc w kiepskiej dyspozycji. Jeśli chcemy mieć przyjemność z jazdy a nawet rywalizacji, skupmy się na tym, by jeździć systematycznie, zaczynając od spokojnych, ale dłuższych przejazdów. Im bliżej wyścigu, tym treningi powinny być krótsze, a bardziej intensywne.
Warto pomyśleć o proporcjach: odpoczynku, regeneracji oraz diety i starać się wprowadzać te zasady w życie, wyjdzie nam to tylko na dobre a obserwacja tego , jak nasz organizm reaguje na poszczególne punkty sportowego jadłospisu da nam odpowiedz co jeść a czego unikać. Poeksperymentujmy co w naszym przypadku najlepiej sprawdza się na śniadanie, co najlepiej jeść bezpośrednio przed jazdą i co w trakcie. Jajecznica z boczkiem z rana jest smaczna i syci na wiele godzin, ale podczas wysiłku fizycznego będzie nam ciążyć na żołądku.

Bardzo ważne jest to, by bezpośrednio przed zawodami nie jeść czegoś, czego wcześniej nie próbowaliśmy i do czego nasz organizm nie miał okazji się przyzwyczaić. Pora na eksperymenty jest podczas okresu przygotowań, więc nie wkładajmy do kieszeni niesprawdzonych batoników czy żeli.
Przygotujmy także rower, kask, bidon, apteczke i narzędzia. NIe jest wymagane posiadanie zestawu naprawczego czy pompki, ale warto mieć też taki sprzęt, kóry wsadzicie do torby podsiodłowej czy tylnej kieszeni. Nigdy nie wiemy co nas może spotkać na trasie, więc warto przygotować się na każdą okoliczność.
W dalszym ciągu też jest czas na zakup roweru, jeśli takiego nie posiadacie, to świetna okazja.
Warto już zacząć przygotowania do wyjazdu. NIe czekajcie na ostatni moment z opłacenie startowego czy też znalezieniem noclegu, szczególnie w sezonie oraz w miejscowościach turystycznych z dostępnością i z cenami bywa różnie. Jeśli wyścig jest daleko od naszego miejsca zamieszkania przyda się zarezerwowanie noclegu.
Nocleg się przyda jeśli mamy do startu więcej niż 100 kilometrów, gdyż unikniemy wtedy zbyt wczesnej pobudki oraz stresu związanego z tym, czy uda się dojechać na start i odebrać pakiet startowy. Jeśli przyjedziemy dzień wcześniej, to będzie można spokojnie odebrać numer, przygotować rower i rano myśleć już tylko o strategii wyścigowej, albo zwiedzić okolice dzień wcześniej.

informacje-03

Jeśli wyścig rozgrywany jest niedaleko Waszego miejsca zamieszkania można wybrać się na rekonesans trasy. Będzie ona w zarysie dostępna miesiąc wcześniej a włąsciwa do 3 dni przed imprezą na stronie internetowej organizatora, w formie pliku GPX, który można wgrać do nawigacji rowerowej.
Rekonesans nie jest niezbędny, ale pozwoli nam przygotować się na wszelkie niespodziewane „przeszkody”, jak bardzo ostre zjazdy, podjazdy, przejazdy kolejowe, błotnista lub piaszczysta nawierzchnia, a nawet przejazdy przez rzeki albo inne elementy, które wymagać będą od nas np. zejścia z roweru.
Gorąco namawiamy do przeczytania i zapoznania się z regulaminem, miejscem i godzinami startu (można je sobie wydrukować na wszelki wypadek). Przeanalizujmy jeszcze raz trasę, ustalmy strategię, wyznaczmy najtrudniejsze i kluczowe fragmenty. Sprawdźmy prognozę pogody i zaopatrzmy się w niezbędne akcesoria, które przydatne są w prognozowanych warunkach (krem z filtrem, jeśli spodziewany jest upał i słońce, ochraniacze na buty, jeśli spodziewany jest deszcz, maść ogrzewająca jeśli prognozowana jest niska temperatura, itp.).
Weźmy na wyścig więcej niż będziemy potrzebować – ekstra nogawki, rękawki, ochraniacze na buty – nigdy nie wiesz, czy pogoda nie zaskoczy.
Możesz też wydrukować profil w małej wersji i nakleić przed startem na kierownicę, by podczas zmagań cały czas mieć pogląd na to, co nas czeka.

informacje-05

W załozeniu jest możliwość odbioru pakietu startowego dzień wcześniej, zróbmy to (pamiętajcie by wziąć ze sobą dowód osobisty). Zaoszczędzimy sobie w ten sposób niepotrzebnego stresu w dniu rywalizacji. W terenie przygranicznym na pierwszej edycji to obowiązek. Przejazd do biura zawodów będzie też okazją do krótkiej przejażdżki, sprawdzenia sprzętu i wprowadzenia ewentualnych korekt (nasmarowanie łańcucha, upewnienie się, że przerzutki i hamulce działają bez zarzutu i wszystko jest właściwie dokręcone) oraz rekonesansu początkowych i końcowych kilometrów. Im więcej będziemy wiedzieć, im lepiej będziemy przygotowani pod względem logistycznym, tym mniejszy stres będzie nam towarzyszyć. Pamiętajmy też w dniu przed o właściwym nawodnieniu – miejmy zawsze przy sobie butelkę wody i pijmy regularnie.Wieczorem zróbmy sobie kolację bogatą w węglowodany (np. makaron, ryż, w standardowych dla Was ilościach), odpoczywajmy i zróbmy coś by się zrelaksować – zbyt dużo myślenia o starcie może zadziałać destrukcyjnie.
Zaplanuj sobie pobudkę tak, by śniadanie zjeść 2-3 godziny przed startem i by było to coś lekkostrawnego. Coś, co już jadłeś/aś wcześniej przed treningiem. Dzień wyścigu nie jest czasem na eksperymenty i trzeba działać zgodnie ze sprawdzonym scenariuszem. Korzystaj z ubikacji zawsze wtedy, gdy jest do tego okazja.
Jako, że jest to Wasz pierwszy wyścig, nie stawajcie w czołowych rzędach na starcie, by nie przeszkadzać bardziej doświadczonym i najprawdopodobniej lepiej wytrenowanym zawodnikom. Tuż przed startem oddychajcie głęboko i wystartujcie z wiarą, że jesteście dobrze przygotowani. Po pierwszych kilku kilometrach stres się ulatnia i potem można już jechać zgodnie ze swoimi możliwościami.

Życzymy powodzenia!

Najbliższe zawody

RYBNIK

TRASA KRÓTKA:

27 kwietnia, 2024 09:00

50-80 km

Przewyższenie: 600-900m

TRASA DŁUGA:

27 kwietnia, 2024 09:00

100-150 km

Przewyższenie: 800-1300m

SZCZEGÓŁY I ZAPISY

Bielsko Biała

TRASA KRÓTKA:

25 maja, 2024 09:00

50-80 km

Przewyższenie: 900-1400m

TRASA DŁUGA:

25 maja, 2024 09:00

100-150 km

Przewyższenie: 1300-2800m

SZCZEGÓŁY I ZAPISY

Jastrzębie Zdrój

TRASA KRÓTKA:

8 czerwca, 2024 09:00

50-80 km

Przewyższenie: 600-900m

TRASA DŁUGA:

8 czerwca, 2024 09:00

100-150 km

Przewyższenie: 800-1300m

SZCZEGÓŁY I ZAPISY

Rybnik

TRASA KRÓTKA:

14 września, 2024 09:00

50-80 km

Przewyższenie: 600-900m

TRASA DŁUGA:

14 września, 2024 09:00

100-150 km

Przewyższenie: 800-1300m

SZCZEGÓŁY I ZAPISY
Szutry Śląskie